نمونه سوال تکنولوژی لبنیات

اگر به لبنیات مسلط هستید به پاسخ این سوالات فکر کنید:


با ثبات ترین خصوصیت فیزیکی شیر کدام است؟

چرا در صورتی که شیر خام به مدت طولانی، برای مثال بیشتر از 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد نگه داشته شود برای پنیر سازی مناسب نیست؟

کدام ترکیب، به عنوان طعم ماست شناخته می شود؟

کدام مورد، موجب پراکنده بودن میسل کازئین در شیر می شوند؟

کدام مورد به عنوان مهترین عامل در صنعت، جهت افزایش ویسکوزیته خامه صبحانه استفاده می شود؟

مهمترین مزیت مایه پنیر های میکروبی نسبت به رنین چیست؟

قابلیت انعقاد انزیمی کدام نوع شیر بیشتر است؟

مهمترین مزیت شستشوی کره چیست؟

نقش ثانویه استارتر در پنیر مربوط به چیست؟

در کارخانجات شیر، مخرن ابتدایی خط پاستوریزاسیون چه نام دارد؟

درصدهای رتبه یک کنکور ارشد سراسری - سال 94

درصدهای رتبه یک کنکور ارشد سراسری - سال 94

اصول طراحی 70

تکنو 63

میکروب50

شیمی 78

ریاضی 36

زبان 0

با تشکر از فاطمه

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی 

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی (کد 1313) (سراسری)

دروس آزمون کارشناسی ارشد صنایع غذایی

فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی) برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌بایست بر دروس زیر تسلط کامل داشته باشند:

1ـ زبان عمومی و تخصصی

2ـ ریاضیات

3ـ شیمی مواد غذایی

4ـ میکروبیولوژی موادغذایی

5ـ تکنولوژی مواد غذایی (تکنولوژی لبنیات، قند، روغن، غلات، کنسرو، اصول نگهداری)

6ـ اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 94 شامل 30 سؤال است. همان‌طور که از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی) است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. کتاب انگلیسی برای دانشجویان صنایع غذایی مؤلف مهندس جزایری در بعضی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

« ریاضیات »

درس ریاضیات در رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی) در آزمون سال 94 شامل 30 تست بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. مواد امتحانی این درس مجموعه‌ای از مطالب ریاضی کنکور کارشناسی و ریاضیات دانشگاهی است. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد آن، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و دوم، انتگرال و کاربرد آن، دنباله و سری، اعداد مختلط، بردار، ماتریس، توابع چند متغیره، انتگرال دوگانه و سه گانه، انتگرال روی خم و روی سطح، مختصات قطبی، سری‌ها، قضایای دیورژانس، استوکس، هندسه تحلیلی، توابع برداری، تبدیل لاپلاس و کاربردهای آن. برای فائق آمدن بر سؤالات این درس می ­توان از کتاب­ های ریاضیات دانشگاهی مانند کتب دکتر شیدفر استفاده نمود. 


« شیمی مواد غذایی »

درس شیمی موادغذایی در کنکور کارشناسی ارشد سال 94، شامل 25 سؤال بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از این درس از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: کربوهیدرات‌ها، آب، دیسپرسیون‌های غذایی، پروتئین‌ها، آنزیم،‌ لیپیدها، رنگ مواد غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی و طعم موادغذایی می‌باشد. برای فائق آمدن بر سؤالات این درس می­ توان از کتاب­ های شیمی مواد غذایی مولف دکتر فاطمی و دکتر بابک قنبرزاده استفاده نمود. 


« میکروبیولوژی موادغذایی »

درس میکروبیولوژی موادغذایی در رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی)در کنکور سراسری سال 94 در مقطع ارشد، شامل 25 سؤال بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: طبقه‌بندی باکتری‌ها، عوامل موثر بر میکروارگانیسم‌ها، روش‌های تعیین میکروارگانیسم‌ها، روش‌های نگهداری موادغذایی، بیماری‌های باکتریایی ناشی از موادغذایی طبقه‌بندی کپک و مخمر و انگل‌ها می‌باشد. 

« تکنولوژی موادغذایی »

درس تکنولوژی موادغذایی در رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی) برای آزمون کارشناسی ارشد سراسری سال 94 ، شامل 45 سؤال بوده و ضریب آن 4 و یکی از دروس مهم این رشته می‌باشد. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: لبنیات، غلات، روغن، کنسرو، اصول نگهداری، قند. 


« اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی »

درس اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی (علوم و صنایع غذایی) در کنکور سراسری سال 94 در مقطع کارشناسی ارشد، شامل 25 سؤال بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: اهداف طراحی کارخانه، مسائل اقتصادی طرح، انتقال تکنولوژی،‌ مجوزها و استعلام‌ها، عوامل موثر در طراحی محل کارخانه، اتوماسیون، ترسیم فلوچارت، مشخصات ساختمانی کارخانه و بخش اداری، آحاد، ابعاد، چگالی، غلظت، فشار، زاویه ریپوز و لغزش، سرعت ته‌نشینی، موازنه جرم انرژی سایکرومتری، مکانیک سیالات، تنش و کرنش، ویسکوزیته، معادله پیوستگی و برنولی، ارتفاع معادل، وسایل انداز‌گیری مشخصات سیال، پمپ، نور، انواع انبار و سیستم‌های وابسته، موتورخانه، سردخانه، آب مصرفی، سیستم‌های انتقال، لوله‌کشی، نیروی برق و کابل‌ها، فلزات مناسب، ترمودینامیک، کاربرد انجماد، انتقال حرارت به روش هدایتی، جابه‌جایی و تشعشعی و انتقال حرارت کلی، فرآیند حرارتی، تولید سرما، تبخیر و خشک کردن، انتقال جرم و خوردگی. برای تسلط بیشتر بر سؤالات این درس می­توان از کتاب اصول طراحی کارخانجات مؤلف دکتر شاهدی و اصول طراحی کارخانجات مؤلفین دکتر کلباسی و دکتر محمد حسین حسینی استفاده نمود.


دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی براساس دفترچه آزمون سال 95

عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، 2- ریاضیات، 3- شیمی مواد غذایی، 4- میکروبیولوژی مواد غذایی، 5- تکنولوژی مواد غذایی (تکنولوژی لبنیات، قند، روغن، غلات، کنسرو، اصول نگهداری)، 6- اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی.

 

رشتهگرایشکد ضریبضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
1
علوم و مهندسی صنایع غذایی1) صنایع غذایی 124
2) علوم مواد غذایی124
3) زیست فناوری مواد غذایی124
4) فناوری مواد غذایی1242
 برگرفته از وبسایت مدرسان شریف

نمونه سوال تکنولوژی قند

نمونه سوال قند :

1-      ترتیب پدید آمدن ترکیبات رنگی در واکنش کاراملیزاسیون قند ساکارز چگونه است ؟

الف- ایزوساکاروزان – کاراملین – کاراملن- کاراملان          ب- ایزوساکاروزان- کاراملان – کاراملن – کاراملین

ج- کاراملین – کاراملن – کاراملان – ایزوساکاروزان           د- کاراملان – ایزوساکاروزان –کاراملن-کاراملین

 

2-      کدام ترکیب از نظر تصفیه وجداسازی در مراحل تصفیه شربت خام با سایر موارد متفاوت است ؟

الف- کولین           ب- نیترات            ج- ساپونین                        د- گلوتامیک اسید

 

3-      تاثیر ملاس زایی کدام ترکیب کمتر است؟

الف- گلوتامین        ب- نیتریتها            ج- گلوتامیک اسید                د- ترکیبات آمونیوم

 

4-      در کدام مورد دیفوزرها از نظر ساختاری مشابهت بیشتری به هم دارند ؟

الف- Olier Diffuser, J-Diffuser

ب- Silver D.D.S.Slope Diffuser,B.M.A.Tower Diffuser

ج- Buckaw – Wolf Tower Diffuser , J-Diffuser

د-Oliver-Morton Diffuser,R.T.Diffuser

5-      کدا م مورد در خصوص کشش وزنی شربت خام صحیح است ؟

الف- با کاهش کشش وزنی , درصد قند شربت خام افزایش پیدا می کند

ب- با افزایش کشش وزنی , درصد قند تفاله و درصد قند شربت خام افزایش پیدا می کند

ج- با افزایش کشش وزنی , آب مورد نیاز در دیفبوزر کاهش می یابد

د- با کاهش کشش وزنی شربت, صاف کردن آن در دکانتور بهتر انجام می شود

6-      دو محلول قندی – با درصد قندی 65% را در نظر بگیرید , درصورتی که بریکس این محلولها به ترتیب در محلول A و B برابر 85 و 75 باشد کدام موردصحیح می باشد ؟

الف- قند قابل استحصال در هر دو محلول A و B  یکسان میباشد

ب- به سبب ناخالصی بیشتر محلول A  نسبت به محلول  B , قند قابل استحصال آن کمتر می باشد.

ج- سهم ترکیبات غیر قندی در محلول B بیشتر از محلول A بوده ودر نتیجه خلوص آن کمتر است.

د- سهم ترکیبات غیر قندی در محلول A بیشتر از محلول B بوده ودر نتیجه خلوص آن بیشتر است.

 

 

7-      عمده ترین دلیل در زدن گاز گوگرد (SO2) به آب دیفوزیون و تنظیم pH آن در محدوده 8/5-5/5 کدام است؟

الف- باعث ضدعفونی دیفوزیون می شود

ب- باعث کاهش رنگ شربت خام می شود

ج- باعث جلوگیری از ورود پروتئین به شربت میشود

د- باعث تثبیت پکتین شده و از ورود آن به شربت جلوگیری به عمل می آورد.