نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی 

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی (کد 1313) (سراسری)

دروس آزمون کارشناسی ارشد صنایع غذایی

فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی) برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌بایست بر دروس زیر تسلط کامل داشته باشند:

1ـ زبان عمومی و تخصصی

2ـ ریاضیات

3ـ شیمی مواد غذایی

4ـ میکروبیولوژی موادغذایی

5ـ تکنولوژی مواد غذایی (تکنولوژی لبنیات، قند، روغن، غلات، کنسرو، اصول نگهداری)

6ـ اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری سال 94 شامل 30 سؤال است. همان‌طور که از نام درس پیداست، شماری از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی) است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. کتاب انگلیسی برای دانشجویان صنایع غذایی مؤلف مهندس جزایری در بعضی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

« ریاضیات »

درس ریاضیات در رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی) در آزمون سال 94 شامل 30 تست بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. مواد امتحانی این درس مجموعه‌ای از مطالب ریاضی کنکور کارشناسی و ریاضیات دانشگاهی است. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد آن، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و دوم، انتگرال و کاربرد آن، دنباله و سری، اعداد مختلط، بردار، ماتریس، توابع چند متغیره، انتگرال دوگانه و سه گانه، انتگرال روی خم و روی سطح، مختصات قطبی، سری‌ها، قضایای دیورژانس، استوکس، هندسه تحلیلی، توابع برداری، تبدیل لاپلاس و کاربردهای آن. برای فائق آمدن بر سؤالات این درس می ­توان از کتاب­ های ریاضیات دانشگاهی مانند کتب دکتر شیدفر استفاده نمود. 


« شیمی مواد غذایی »

درس شیمی موادغذایی در کنکور کارشناسی ارشد سال 94، شامل 25 سؤال بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از این درس از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: کربوهیدرات‌ها، آب، دیسپرسیون‌های غذایی، پروتئین‌ها، آنزیم،‌ لیپیدها، رنگ مواد غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی و طعم موادغذایی می‌باشد. برای فائق آمدن بر سؤالات این درس می­ توان از کتاب­ های شیمی مواد غذایی مولف دکتر فاطمی و دکتر بابک قنبرزاده استفاده نمود. 


« میکروبیولوژی موادغذایی »

درس میکروبیولوژی موادغذایی در رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی)در کنکور سراسری سال 94 در مقطع ارشد، شامل 25 سؤال بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: طبقه‌بندی باکتری‌ها، عوامل موثر بر میکروارگانیسم‌ها، روش‌های تعیین میکروارگانیسم‌ها، روش‌های نگهداری موادغذایی، بیماری‌های باکتریایی ناشی از موادغذایی طبقه‌بندی کپک و مخمر و انگل‌ها می‌باشد. 

« تکنولوژی موادغذایی »

درس تکنولوژی موادغذایی در رشته مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی) برای آزمون کارشناسی ارشد سراسری سال 94 ، شامل 45 سؤال بوده و ضریب آن 4 و یکی از دروس مهم این رشته می‌باشد. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: لبنیات، غلات، روغن، کنسرو، اصول نگهداری، قند. 


« اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی »

درس اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی (علوم و صنایع غذایی) در کنکور سراسری سال 94 در مقطع کارشناسی ارشد، شامل 25 سؤال بوده و ضریب آن 2 می‌باشد. سرفصل‌هایی که در کنکور علوم و صنایع غذایی از آن سؤال مطرح می‌شود شامل: اهداف طراحی کارخانه، مسائل اقتصادی طرح، انتقال تکنولوژی،‌ مجوزها و استعلام‌ها، عوامل موثر در طراحی محل کارخانه، اتوماسیون، ترسیم فلوچارت، مشخصات ساختمانی کارخانه و بخش اداری، آحاد، ابعاد، چگالی، غلظت، فشار، زاویه ریپوز و لغزش، سرعت ته‌نشینی، موازنه جرم انرژی سایکرومتری، مکانیک سیالات، تنش و کرنش، ویسکوزیته، معادله پیوستگی و برنولی، ارتفاع معادل، وسایل انداز‌گیری مشخصات سیال، پمپ، نور، انواع انبار و سیستم‌های وابسته، موتورخانه، سردخانه، آب مصرفی، سیستم‌های انتقال، لوله‌کشی، نیروی برق و کابل‌ها، فلزات مناسب، ترمودینامیک، کاربرد انجماد، انتقال حرارت به روش هدایتی، جابه‌جایی و تشعشعی و انتقال حرارت کلی، فرآیند حرارتی، تولید سرما، تبخیر و خشک کردن، انتقال جرم و خوردگی. برای تسلط بیشتر بر سؤالات این درس می­توان از کتاب اصول طراحی کارخانجات مؤلف دکتر شاهدی و اصول طراحی کارخانجات مؤلفین دکتر کلباسی و دکتر محمد حسین حسینی استفاده نمود.


دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی براساس دفترچه آزمون سال 95

عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، 2- ریاضیات، 3- شیمی مواد غذایی، 4- میکروبیولوژی مواد غذایی، 5- تکنولوژی مواد غذایی (تکنولوژی لبنیات، قند، روغن، غلات، کنسرو، اصول نگهداری)، 6- اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی.

 

رشتهگرایشکد ضریبضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
1
علوم و مهندسی صنایع غذایی1) صنایع غذایی 124
2) علوم مواد غذایی124
3) زیست فناوری مواد غذایی124
4) فناوری مواد غذایی1242
 برگرفته از وبسایت مدرسان شریف