تکنولوژی غلات

آیا می دانید سیکلون چیست ؟ ( پاسخ در ادامه مطلب )

در قسمت تمیز کردن گندم در سیلوها و آسیاب ها مقدار زیادی گرد و غبار ایجاد می شود که باید جمع آوری شوند ، زیرا بیش از 20 گرم گرد و غبار در هر متر مکعب هوا در صورت ایجاد جرقه از هر منبعی که باشد ممکن است موجب انفجار شود .  

برای این منظور از دستگاه سیکلون استفاده می شود ، این دستگاه هوای آلوده به گرد و غبار محل را گرفته و گرد و خاک آن را جدا می کند .  

اساس کار

سیکلونها بر اساس نیروی گریز از مرکز عمل جداسازی را انجام می دهند بدین صورت که جریان گاز حامل غبار از جدار بالایی بدنه سیکلون که استوانه ای شکل بوده وبه یک مخروط ناقص منتهی می شود وارد سیکلون گردیده و به طرف پایین جریان یافته ، ابتدا در فضای حلقوی بین سطح جانبی لوله خروجی و سطح داخلی استوانه سیکلون و سپس در محفظه سیکلون به چرخش در می آید و به این ترتیب یک گرداب محیطی بوجود می آید . این عمل باعث افزایش نیروهای گریز از مرکز می شود و ذرات غبار همراه گاز را به طرف جدار قسمت استوانه ای و مخروط می راند . در قسمت مخروطی جریان گاز جهت خود را عوض می کند و به طرف بالا و لوله خروجی می رود و باعث ایجاد گرداب در مرکز سیکلون می شود . ذرات غبار پس از تماس با جدار سیکلون به قسمت پایین سیکلون منتقل شده و از طریق لوله ای از سیکلون خارج می شوند.

انواع سیکلونها

1-سیکلون نیوگاز

2-سیکلون لیوت

3- سیکلون سیوت

4-سیکلون های دارای قسمت ورودی پیچان

5-سیکلون فان تونگرن