روش های کاهش دغدغه های فکری وموانع درس خواندن وافزایش تمرکز

عنوان نامه

روش های  کاهش دغدغه های فکری وموانع درس خواندن

متن نامه

خیلی  ببخشید فکر بنده به گونه ای افراطی  مشغول مسایل حاشیه ای است لطفا راهی برای رهایی من از این        دغدغه های فکری بیابید.

این نامه یکی از دوستان شماست که امروز به دستم رسید .

آن چنان که از نامه این دوست عزیز بر می آید ایشان زندگی را به دو بخش تقسیم بندی می کنند :  مسائل اصلی و مسائل حاشیه ای و گویا درس و ادامه تحصیل جزء مسائل اصلی زندگی ایشان محسوب می شود . 

باید به این دوست عزیز یاد آوری کنم که همه انسانها در زندگی خود با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند و در این بین جوانان به ویژه سنین بین ۳۰-۲۰ سال ( البته در کشور ما ) استرس بیشتری دارند .  

با توجه به اینکه دقیقاْ برای من ننوشته بودی که مشکلت چیست و چه مسئله ای فکرت را مشغول کرده من چند حدس می زنم و امیدوارم تو از بین این حدسها جواب خودت را پیدا کنی : 

حدس اول : درگیری عاطفی لاینحل 

حدس دوم : مشکلات مالی 

حدس سوم : تنهایی 

حدس چهارم : ترس از آینده  

اولین توصیه من به شما این است که به جای تقسیم بندی زندگی به دو بخش اصلی و حاشیه ای مشکلاتت را طبقه بندی کنی . 

تعدادی از گره ها را می توان با دست به راحتی باز کرد . تعدادی را باید با دندان گشود و بعضی را باید کلاْ فراموش کرد. 

در این میان سعی کن گره هایی را که می توانی با دست باز کنی در راس قرار دهی . تعدادی از این گره ها عبارتند از : امتحانات پایان ترم / پروژه های دانشجویی و تحقیقها / گرفتن گواهینامه رانندگی / ... 

گرههایی که دندان لازم دارند مسائل لاینحل عاطفی هستند .  

و گرهی که نه با دست باز می شود نه با دندان مرگ است بله تنها مرگ است که هیچ چاره ای ندارد . بنابراین به تو قول می دهم می توانی بقیه مشکلات را حل کنی . 

تمرکز برای درس خواندن ساده است . این تمرینها را به ترتیب انجام بده و نتیجه را حتماْ به من گزارش کن . 

۱- زیاد به خودت فشار نیاور که در راس ساعت مقرری درس بخوانی . 

هرگاه دیدی از نظر روحی در شرایط مساعدی هستی یک یاعلی بگو و کتاب را باز کن . دقت کن با گشودن کتاب نباید به هیچ چیز دیگری فکر کنی . شاید این روند تمرکز در ابتدا فقط ۳ دقیقه طول بکشد یعنی فقط سه دقیقه بتوانی تمرکز کنی و بعد فکرت به پرواز دربیاید . به محض اینکه فکرت پرواز کرد کتاب را ببند و محل درس خواندن را ترک کن . برو به جای دیگر فکرهایت را بکن و دوباره برگرد .چرا؟ 

زیرا هنگامی که چشمت بر روی صفحه کتاب باشد و فکرت جای دیگه ناخودآگاه آن فکر به خصوص با آن فضا و آن صفحه از کتاب رابطه برقرار می کند . بنابراین تا ۲۵ سال آینده هرگاه آن صفحه از کتاب را باز کنی فوراْ همان فکر کذایی به سراغت می آید . این مطلب از نظر علمی ثابت شده است . 

حالا که درس خواندن جزء مسائل اصلی زندگی ات محسوب می شود . هر روز با همین روش درس بخوان . شاید هفته اول فقط ۲ ساعت مفید درس بخوانی ولی همین دو ساعت بسیار ارزشمند خواهد بود . 

توصیه دیگر من به تو این است که یک دفتر خاطرات داشته باش و از معجزه ی قلم و کاغذ غافل نشو . 

نوشتن خاطرات روزانه سبب می شود خیلی از استرسها و ناراحتیهای روزمره بر روی کاغذ تخلیه شود . همچنین فکرت نظم پیدا می کند و هفته بعد که به سراغ دفترت می روی بتوانی بعضی ناراحتی هایت را راحتتر برطرف کنی . 

باز هم به وبلاگ سر بزن و باز هم نامه بنویس 

دوستان گرامی برای انجام مشاوره دقیقتر حتماْ سن و وضعیت تاهل و کسب و کار خود را ذکر کنید و ترجیحاْ به اصل مشکل خود اشاره بفرمائید .  

خیالتان راحت باشد اسرار شما نزد من محفوظ خواهد بود .