کارشناسی ارشد صنایع غذایی بهتر است یا شعور ؟

 بر خلاف دیگر سوالها که بارها و بارها از من پرسیده شده این تنها سوالی است که تاکنون هیچکس از من نپرسیده است !

شاید دلیل آن این باشد که همه به نوعی فکر می کنند از سطح بالایی از شعور برخوردار هستند و نیازی به مطالعه در این باره نیست اما عملاً‌ در اطرافمان افرادی را می بینیم که از این موهبت بی بهره اند .

برای من سخت است که در کلاسهای مشاوره و آمادگی کنکور این صحبتها را به میان بکشم و شاید این وبلاگ محیط مناسبی برای طرح این مسائل باشد .

شعور با تربیت خانوادگی و ادب رابطه مستقیم دارد و من در اینجا با توجه به کارم کمی درباره آداب و رفتار بین استاد و دانشجو بحث می کنم .

ویژگیهای دانشجوی با شعور :

  • با دیدن استاد قدیمی یا استاد ترم جاری فرار نمی کند و قایم نمی شود . حتی اگر شده از دور سلام و احوالپرسی می کند .
  • امروزه افراد زیادی زیر 30 سال موفق می شوند تحصیلات تکمیلی را به پایان برده و به تدریس در دانشگاه بپردازند بنابراین بعید نیست با استادی که در کلاس درس می بینید اختلاف سنی کمی داشته باشید اما دانشجوی باشعور هیچگاه در هنگام صحبت با استاد جوان خود از فعلهای مفرد استفاده نمی کند و به او ( تو ) نمی گوید مثلاً نمی گوید استاد خودت گفتی فقط این جا رو بخونیم !!!
  • شاید استاد باحالی داشته باشید که با شما گرم می گیرد ولی از این رفتار نباید سوء استفاده شود .
  • دانشجوی باشعور در کلاس درس لم نمی دهد و گشاد نمی نشیند . بدون اجازه استاد از کلاس خارج نمی شود .
  • این اصلاً مهم نیست که درس خوان هست یا نه ، سر کلاس درس مرتب حاضر می شود یا خیر بلکه مهم این است که اگر تصمیم گرفت از 17 جلسه یک جلسه به کلاس بیاید مودب می نشیند .
  • دانشجوی باشعور سر کلاس درس از تحصیلات ، سن ،‌ مسائل خصوصی ، شغل و حقوق استاد سوال نمی پرسد . اگر از من می شنوید از هیچکس در مورد میزان درآمدش سوال نپرسید خیلی زشت است .
  • اگر از نحوه درس دادن استاد راضی نیست این انتقاد را در کلاس درس مطرح نمی کند . می توانید بعد از کلاس به استاد بگویید یا به گروه مربوطه مراجعه کنید و حتی می توانید به رئیس دانشگاه نامه بنویسید ولی جر و بحث در کلاس نشانه بی ادبی است اما قبل از این کارها فکر کنید و بینید چه چیزهایی از استاد خود آموخته اید . اگر حتی یک کلمه فقط یک کلمه جدید یاد گرفته باشید او به گردن شما حق دارد .

 یک بار در نمایشگاه اگروفود با استادی آقا ، جوان ، دانشمند و بسیار امروزی در حال تماشای غرفه ها بودیم که دختر دانشجویی نزدیک شد و به زور به استاد مربوطه دست داد و سپس در حالی که جوری می خندید که من حتی می توانستم دندانهای عقلش را ببینم به ایشان گفت دیروز رفته بودیم جشن باشگاه ... ( باشگاهی مرتبط با رشته صنایع غذایی ) همه اساتید آمده بودند شما دعوت نداشتید ؟؟؟

که در اینجا بود که من دیگر اختیار از دست دادم و جوابی بهش دادم که تمام دهانش جمع شد .  

( البته بعضی از اساتید این اندازه واکنش نمی دهند و پایان ترم جبران می کنند ولی من همیشه عادت دارم زود تسویه می کنم !)