سندروم سوپر من (۱)

امروز میم - ز و الف - عین برای مشاوره پیش من آمدند . 

هر دو از دانشجویان سخت کوشی هستند که خیلی زود درس خواندن برای کنکور کارشناسی ارشد را شروع کرده اند . 

میم علوم تحقیقات و الف آمل را انتخاب کرده است . 

آنها در ابتدای جلسه مشاوره به من گفتند که هر یک از دروس را ۱۰۰ بار دوره کرده اند ولی در امتحان تعیین سطح فقط  توانستند ۱۲ سوال از ۳۰ سوال را جواب بدهند .

قبل از اینکه بحث اصلی را برای شما مطرح کنم توجه شما را به این شعر جلب می کنم : 

آن‌کس که بداند و بداند که بداند... اسب خرد از گُنبد گردون بجهاند 

 آن‌کس که بداند و نداند که بداند... بیدار کنیدش که بَسی خفته نماند  

آن‌کس که نداند و بداند که نداند... لنگان خَرک خویش به منزل برساند  

آن‌کس که نداند و نداند که نداند... در جهلِ مُرکب اَبَدالدّهر بماند  

بیشتر مشکلات دانشجویان از آن جایی است که نمی دانند کجای کار هستند . این بسیار مهم است که درک درستی از موقعیت خود داشته باشید مثلاْ‌دانشجویی را در نظر بگیرید که از نظر سطح علمی بسیار بالاتر از همقطاران خود است اما این موضوع را نمی داند . مسلماْ‌ اگر ادامه تحصیل برایش خیلی مهم باشد از اضطراب روزگارش سیاه خواهد شد .   عکس این مطلب هم صادق است : دانشجویی که زیاد قوی نیست ولی فکر می کند از سطح خوبی برخوردار است که من به این حالت سندروم سوپر من می گویم زیرا اغلب بچه ها فکر می کنند سوپر من هستند و همین احساس را نسبت به خودشان دارند .  

 

چاره چیست ؟ 

شرکت در آزمون استانداردی که سطح واقعی شما را مشخص کند  و مشورت با کسی که از شما تجربه بیشتری دارد .

گفتم آزمون مسلماً با آمدن این لغت یک نام پر آوازه در ذهن تمامی شما نقش بست اما بدانید که من کاملاً‌ با فکر شما مخالفم چون آزمونهای گزینه مورد نظر اصلاً استاندارد نیست و بی خودی گران است ولی بعضی جزوه هایش را قبول دارم .